Nowa gra w świecie Stargate! [wideo]

Wytwórnia MGM oraz Arkalis Interactive ogłosili premierę najnowszej interaktywnej gry przeznaczonej na urządzenia mobilne. IGN donosi, że pierwszy epizod gry swoją premierę będzie mieć w marcu 2013 roku. Trailer przedstawia śliczne animacje z bardzo realnymi podobiznami całej drużyny SG-1. Nie jest to co prawda gameplay, co nie zmienia faktu, że filmy... Więcej...


Notice: Constant DB_PREFIX already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 4

Notice: Constant NL already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 5

Notice: Constant DB_PREFIX already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 4

Notice: Constant NL already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 5

Notice: Constant DB_PREFIX already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 4

Notice: Constant NL already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 5

Notice: Undefined index: https in /public_html/gwrota.com/class/cConfig.php on line 32

Notice: Undefined index: https in /public_html/gwrota.com/class/cConfig.php on line 34

Notice: Undefined index: tryb in /public_html/gwrota.com/class/cEncyklopedia.php on line 48

Notice: Constant DB_PREFIX already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 4

Notice: Constant NL already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 5

Notice: Constant DB_PREFIX already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 4

Notice: Constant NL already defined in /public_html/gwrota.com/_config.php on line 5

Notice: Undefined variable: txt in /public_html/gwrota.com/class/cEncyklopedia.php on line 270

Hathor (gr.), egipska Hwt-Hr. Jej imię oznacza Dom Niebios (Het-Hert) lub Dom Horusa (Het-Heru). Inne imiona: Athyr. Hathor to jedna z najstarszych znanych bogiń egipskiego panteonu, a tym samym najbardziej skomplikowanych. Jest to postać wybitnie synkretyczna, splatająca się z wieloma innymi boginiami, które stawały się jej aspektami, aby następnie w późnym okresie rozdzielić się na siedem Hathor, pozbawionych już cech indywidualnych. Żeby zrozumieć, jak to jest możliwe, trzeba wziąć pod uwagę, że kult bogów egipskich trwał nieprzerwanie przez tysiąclecia, a religia starożytnego Egiptu nigdy nie była jednolita i konsekwentna. Każda świątynia była całkowicie samowystarczalna i niezależna pod względem ekonomicznym, politycznym, a także do pewnego stopnia teologicznym. Niewiarygodne dla dzisiejszego człowieka sprzeczności w egipskiej mitologii wynikają z faktu, że na przestrzeni wieków w Egipcie istniała niezliczona ilość kultów lokalnych i ludowych; istniały więc rozmaite wersje mitów, legend i wierzeń. Ważniejsze ośrodki religijne tworzyły własne doktryny teologiczne, oczywiście również od siebie niezależne. Do takich ośrodków należały Memfis, Heliopolis, Hermopolis i Teby. Można więc tylko mówić o wierzeniach starożytnych Egipcjan według konkretnego systemu: heliopolitańskiego, memfickiego, etc. Według doktryny heliopolitańskiej, Hathor była boginią kosmiczną, małżonką Ra i stworzycielką światła, identyfikowaną z niebiańską krową, która wyniosła słońce-Ra na nieboskłon, a także z samym niebem- Nut. Jest także matką bliźniaczych bóstw Szu i Tefnut, powietrza i niebiańskiej wilgoci. Pod względem astronomicznym łączono ją z gwiazdą nazwaną po grecku Sotis, czyli Syriuszem, która wschodziła razem ze Słońcem pierwszego dnia egipskiego Nowego Roku. Ta sama gwiazda w późniejszym okresie przypisywana była bogini Izydzie. Córkę Ra przedstawiano także jako oko słoneczne iret (w odróżnieniu od oka księżycowego wadżet). W upalnym Egipcie oko Słońca w sposób naturalny stało się symbolem niszczycielskiej siły, oślepiającego światła, ognia, gniewu i niekontrolowanej furii - Wielkiej Bogini w swym przerażającym aspekcie. Na spalonej słońcem pustyni postrach siał także lew i kobra; one również były symbolami Hathor jako bogini-niszczycielki. Według "Mitu o wygubieniu ludzkości" król świata Ra dowiedział się o buncie, jaki zamierzali wzniecić przeciwko niemu ludzie. Wysłał więc swoje Oko, Hathor, aby rozprawiła się z niewdzięcznymi śmiertelnikami. Bogini w postaci lwicy (w tym aspekcie utożsamiana z Sachmet) rzuciła się na ludzi, dokonując straszliwego spustoszenia. Rzeź była tak potworna, że Ra ulitował się nad resztkami rodu ludzkiego i nakazał krwiożerczej bogini zaprzestać masakry. Hathor nigdy jednak nie była posłuszną córką i nie miała zamiaru usłuchać polecenia. Za bardzo rozsmakowała się w krwi. Ra kazał więc wycisnąć sok z owoców z Elefantyny, zabarwić nim na czerwono piwo, a następnie wylać je na pola, gdzie poprzednio Hathor-Sachmet zabijała ludzi. Groźna bogini wychłeptała je chciwie, sądząc, że to krew. Kompletnie pijana zapomniała o swoim zamierzeniu, przekonana, że już wymordowała całą ludzkość. Spotulniała Sachmet utożsamiana jest z boginią już nie o głowie lwa, lecz kota - Bast lub Bastet. W innym micie Oko Słoneczne zostało wysłane, aby przyprowadzić z powrotem do Ra Szu i Tefnut. Kiedy wróciło, stwierdziło, że jego miejsce zastąpiło już inne oko. Jak można się domyśleć, zazdrosne Oko-Hathor wpadło we wściekłość. Ponieważ gniewu Oka nie można już było nigdy w pełni uciszyć, Ra zamienił je w czujną kobrę i umieścił na swym czole, aby strzegła go przed wrogami. Kiedy wchodził na pokład swej barki, Hathor szła z nim i zajmowała miejsce na jego koronie jako królewska kobra - ureusz. W "Micie o Oku Słonecznym" to Hathor, występująca w tym tekście pod imieniem Tefnut, ucieka obrażona od ojca, przyjmując postać nubijskiej kotki. Sprowadzić ją ma bóg mądrości Thot pod postacią pawiana. Hathor postanawia nastraszyć Thota i ?Przybrała swą wspaniałą postać wściekłej lwicy [...] zjeżyła grzywę. Sierść jej zapłonęła. Grzbiet napłyną krwią, pysk zajaśniał jak słońce, oczy rozbłysnęły ogniem, spojrzenie rozpaliło się buchając płomieniami jak słońce. Lśniła nim cała." (Tekst zaczerpnięty z Mitologii starożytnego Egiptu" J. Lipińskiej i M. Marciniaka, tłum. M. Marciniak.) Kiedy pawian ujrzał jej moc, skurczył się i stał się podobny do żaby. Był jednak tak mądry i wymowny, że udobruchał rozwścieczoną lwicę. Hathor/Tefnut wróciła z nim do Egiptu już jako radosna kotka. Hathor w swym łagodnym aspekcie była boginią miłości i płodności, tańca, muzyki oraz pijaństwa. Centrum jej kultu znajdowało się w Denderze, gdzie czczono ją jako opiekunkę kobiet, zwłaszcza ciężarnych, i małżonkę Horusa. Boginię tę przedstawiano w postaci kobiety z lirowato wygiętymi krowimi rogami rogami na głowie, między którymi znajduje się tarcza słoneczna; kobiety z głową krowy lub tylko krowy z obrożą menat na szyi, często wśród papirusów, które są jednym z jej atrybutów. Najczęstszym jednak atrybutem Hathor (a także "spokrewnionej" z nią przez Sachmet Bastet) jest sistrum, instrument muzyczny przypominający grzechotkę. W Tebach uważano ją za boginię zmarłych, której zadaniem było dostarczanie im pożywienia i napoju. Nazywana była Panią Amentet - Świata Zmarłych; na jej czole widniał hieroglif oznaczający "zachód" - ament. We wczesnej mitologii egipskiej Hathor była matką Horusa, pierwotnym wcieleniem bogini-matki. Tak jak faraonowie Egiptu identyfikowali się z Horusem, królowe Egiptu były utożsamiane z Hathor, jego matką. Hathor jako Wielka Macierz ma wiele cech charakterystycznych dla podobnych bogiń w innych kulturach. Występuje w trzech podstawowych postaciach - Hathor, Sachmet i Bast, co odpowiada mniej więcej bogini macierzyństwa i płodności, bogini zniszczenia i łagodnej bogini radości. Bliskim jej bóstwem byłaby więc na przykład indyjska Mahadevi w postaci Sati, Durgi (wraz ze swą jeszcze straszniejszym obliczem Kali) i Parvati. W czasach późniejszych w Egipcie miejsce Hathor jako Wielkiej Macierzy uzurpowała Izyda. Przejęła nie tylko rolę matki Horusa i małżonki faraona, ale także jej symboliczną koronę z krowich rogów z dyskiem słonecznym. "Cywilizowana" Izyda ma dużo więcej wspólnego z Madonną, którą niezwykle przypomina w ikonografii, niż dziką, płomiennoką Hathor. Siedem Hathor było opiekunkami nowonarodzonych dzieci. Przedstawiano je jako młode kobiety z tamburynami w rękach i stylizowanymi krowimi rogami na głowach. W okresie ptolemejskim panujący w Egipcie Grecy identyfikowali je z Plejadami. W tym samym czasie Hathor i Izydę jako boginie miłości, płodności i urody, utożsamiano z grecką Afrodytą. Kilkaset lat później przetrwał już tylko kult Izydy, który przejęły inne ludy wchodzące w skład Imperium Rzymskiego. W serialu Gwiezdne wrota Hathor jest wyrachowanym, płomiennowłosym wampem, jedynym jak dotąd znanym goa'uldem rodzaju żeńskiego. Tylko rzadko występujące królowe goa'uldów mogą wydawać na świat potomstwo, i to rzekomo bez pomocy osobników męskich swojego gatunku. Posiadają także zdolność wydzielania substancji o charakterze feromonu, dzięki której potrafią podporządkować swojej woli każdego ludzkiego mężczyznę. Można więc swobodnie powiedzieć, że podobnie do swej mitologicznej odpowiedniczki, Hathor jest boginią płodności i odurzenia. Dosadnie, ale całkiem trafnie strefę jej wpływów podsumował Jack O'Neill - "seks, prochy, rock and roll". Podobnie jak egipska bogini, goa'uldzka Hathor jest także istotą bezlitosną, okrutną i niszczycielską; dała się poważnie we znaki SGC w odcinkach "Out of Mind" i stanowiącym jego dokończenie "Into the Fire". Nawet jej rzekomo łagodne oblicze królowej seksu potrafi budzić grozę. W końcu to w jej niezupełnie upojnym uścisku, w odcinku "Hathor", pułkownik O'Neill zmienił się w Jaffa. Hathor uwiodła także Daniela Jacksona, a sądząc z wyrazu szoku na twarzy młodego archeologa już po wydarzeniach, za drzwiami apartamentu dla ważnych gości mogły dziać się drastyczne sceny. Sama natomiast Hathor miała minę jak przysłowiowy kot, który zjadł kanarka. Wprawdzie kiedy SG-1 ostatni raz sprawdzał, Hathor nie żyła, jej ciała jednak nie odnaleziono. Powiada się, że kot żyje dziewięć razy; czyżby to mogło oznaczać, że nie ujrzeliśmy Hathor po raz ostatni? Ważniejsze żródła: Mitologia starożytnego Egiptu" J. Lipińskiej i M. Marciniaka, Mity i symbole starożytnego Egiptu, Andrzej Niwiński Słownik mitów świata, Arthur Cotterell.

Tagi:


Notice: Undefined property: autentyfikacja::$test_ok in /public_html/gwrota.com/admin/class/autentyfikacja_class.php on line 29

Notice: Undefined index: logon in /public_html/gwrota.com/class/konto_class.php on line 75

Notice: Undefined variable: enctype in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 44

Notice: Undefined variable: ramka in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 44

Notice: Undefined variable: name in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 44

Notice: Undefined variable: klasa in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 44

Notice: Undefined variable: tytul in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 64

Notice: Undefined variable: klasa in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 64

Notice: Undefined variable: styl in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 64

Notice: Undefined variable: opisik in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 64

Notice: Undefined property: form::$blad in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 16
Login:

Notice: Undefined variable: klasa in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 72

Notice: Undefined variable: styl in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 72

Notice: Undefined variable: opisik in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 72

Notice: Undefined property: form::$blad in /public_html/gwrota.com/admin/class/form_class.php on line 16
Hasło: